Cursor defaultCursor hover

Innovatie is een leap of faith.

Zonder die sprong krijg je geen antwoorden
Interview
Thijs
Thijs, (35 jaar) begon 2 jaar geleden bij UNPLUGGED als Strategic Lead. Een rol waarbij hij eigenlijk betrokken is bij alles.“Ik ben altijd de breedte in gegaan. Ik vond vroeger echt altijd alles leuk. Ik ben nou eenmaal geïnteresseerd in heel veel dingen.“

“Bijvoorbeeld bij onze klant ARAG, die rechtsbijstandsverzekering bieden. Dat vind ik niet direct een sexy onderwerp. Maar ik ga me er wel in verdiepen omdat ik het gewoon goed wil begrijpen. Hetzelfde geldt voor DSM, additive manufacturing. Ik had een half jaar geleden nog nooit hiervan gehoord maar nu ken ik allerlei verschillende technieken. Dat vind ik heel tof om te leren. Die brede interesse maakt het werken bij UNPLUGGED gemakkelijker.”
Keuzes maken
“Vroeger heeft het me ook wel eens tegengezeten, dat ik alles leuk vond. Ik moest op een gegeven moment bijvoorbeeld toch een keuze maken in wat ik wilde studeren. Ik ben erg goed in keuzes maken voor een ander, maar voor mezelf vind ik dat echt heel lastig.”

“Als perfectionist moet je leren om fouten te maken. Soms kan het niet omdat de klant betaalt voor een oplossing, service of product dat goed is. Maar daar ben ik het niet mee eens omdat ook tijdens het proces met een klant fouten ervoor zorgen dat je samen verder komt. En je uiteindelijk een beter resultaat behaalt. Cliché maar je leert hier toch echt het meest van. Gewoon doen en dan een keer op je bek gaan. Maar je moet wel het gevoel krijgen van je omgeving dat je er niet op afgestraft wordt maar er juist voor wordt beloond dat je iets nieuws probeert.”

“Ik denk dat dit belangrijk is, zeker binnen innovatie. Bij innovatie ben je met iets bezig wat je nog niet eerder hebt gedaan. Het helpt om te beseffen dat je keuzes nooit 100% goed zijn. Sommige keuzes moet je baseren op aannames omdat je de waarheid nog niet in pacht hebt. Dit betekent niet dat het een foute keuze is.”
Leap of faith
“Mijn intrinsieke motivatie is om een bedrijf verder te helpen, de juiste dingen willen en doen, en ze het liefst ook dingen te leren. Als je een keuze goed kan beargumenteren en verantwoorden, dan maak je nooit een verkeerde keuze. Je maakt de keuze samen met de klant en deelt dus ook de verantwoordelijkheid daarover. Binnen innovatie maak je altijd de afweging tussen enerzijds geld investeren, en anderzijds het risico beperken. Er komt altijd een bepaald moment waarop je genoeg weet om de sprong te wagen.”

“Misschien beseft onze klant over een paar jaar of zelfs al over 6 maanden dat ze het toch op een andere manier moeten doen. Dit gebeurt omdat je iets hebt geleerd wat je daarvoor nog niet wist of kon weten. Dat heb je binnen innovatie nou eenmaal. Je moet soms een leap of faith of een stap nemen zonder dat je zeker weet dat het gaat werken. Want, alleen dan kom je achter het antwoord.” 
Uitzoomen
“Voor zo’n sprong in het diepe heb je als bedrijf natuurlijk wel vertrouwen nodig in de partij waarmee je samen die sprong waagt. Ze hebben zo’n innovatieproces zelf misschien nog nooit gedaan, of er zijn veel verschillende belanghebbenden.”

“Vaak hebben klanten ook niet de tijd om uit te zoomen. Maar zonder uitzoomen wordt je blik biased, je krijgt oogkleppen op: veelal denken medewerkers al vanuit de klant, vanuit eigen research. “Als wij dan 10 interviews hebben gedaan ontdekken we toch dat er wat blind spots waren die ze zelf nog niet hebben gezien. Dat is niet erg, iedereen is biased en wij zijn ervoor om je tot nieuwe inzichten te brengen. Wij zijn niet emotioneel verbonden aan hun organisatie. Wij kunnen daarom rationele keuzes maken. En als wij laten zien dat we dit al 20 keer hebben gedaan bij andere en vergelijkbare bedrijven, nemen we bepaalde angsten weg. Ze worden door ons begeleid in dat proces, wij challengen ze en maken samen met hen die strategische keuzes.” 
De mens achter de inzichten
Als Strategic Lead is Thijs dus breed betrokken bij alle fasen in het innovatieproces. Maar dat betekent niet dat hij alleen maar ‘orchestreert’.

“Ik doe nog steeds zelf het onderzoek. Ik vind dat als je de mensen niet ziet achter de inzichten, dan voel je het niet. Het is dan moeilijk om je in te leven in de inzichten. Een uitgeschreven interview is gewoon tekst. Zonder emotie. Terwijl het soms cruciaal is dat je de emotie achter iemand zijn antwoord ook echt ervaart en goed begrijpt. Hoe mensen iets zeggen, dat is zo belangrijk. Ik adviseer onze klanten dus ook altijd om mee te luisteren met een aantal interviews. Hierdoor leren zij in een korte tijd zoveel nieuwe dingen.” 
Energie en inspiratie
“Een project is succesvol afgerond als het een bepaalde positieve impact heeft op de organisatie. Dat kunnen nieuwe inzichten zijn zoals hierboven beschreven, en dus echt iets nieuws leren over bijvoorbeeld je klanten. Maar het kan ook een service zijn die uiteindelijk live gaat. We willen dat er echte waarde is toegevoegd aan de business. Ik vind het fijn als de klant blij is en vooruit kan. Dat ze weer energie en inspiratie hebben gekregen om door te gaan.“

“We hebben gelukkig dan ook leuke klanten, waar wij dan weer energie en inspiratie van krijgen! Daarnaast biedt UNPLUGGED zelf ook een omgeving die daar positief aan bijdraagt. UNPLUGGED is heel dynamisch. Het is niet strak omlijnd, je mag overal over meedenken. De groep is niet groot, maar wel heel gezellig en fijn. Iedereen heeft er zin in. Met het team van UNPLUGGED kan ik echt trots zijn op iets wat we hebben gedaan, dat vieren we dan ook graag. Iedereen gaat ervoor. Dat wordt geaccepteerd en dat is mooi. Dat je dingen als team doet en niet als individu.”
Thijs van Campen
Info
Juist onze persoonlijke passies en onze eigen kijk op het leven helpt ons in het werk wat we doen.

Meer weten? Bel ons of stuur een e-mail.