Cursor defaultCursor hover

Een service voor 10 miljoen mensen

OV-Pay
Service design
Services
Behavioural Research
Service Design
Methods & Tools
Interviews
Observaties
Experimenten
Customer Journey map
Service Blueprint
Product Roadmap
Het Openbaar Vervoer gaat veranderen. De Nederlandse OV-bedrijven willen namelijk dat reizigers op meer manieren kunnen betalen in het openbaar vervoer. Dit is niet zomaar een transitie. Zo’n 10 miljoen mensen maken gebruik van het OV: bijna elke Nederlander zit weleens in de bus of in de trein. En daar worden op dit moment 14 miljoen actieve OV-chipkaarten voor gebruikt. Dat gaat veranderen. Service design voor het OV, een mooie uitdaging voor Unplugged.
Een service ontwerpen die past voor iedereen.
Wat gaat er dan veranderen? We gaan naar een nieuwe manier van betalen, met je pinpas, creditcard, via je telefoon of de (nieuwe) ov-chipkaart. Zo’n nieuw betaalsysteem heeft nogal wat impact op reizigers. Daarom zij wij samen met de OV-bedrijven een nieuwe service aan het ontworpen. Misschien wel het grootste service design vraagstuk van Nederland op dit moment!
Wat is deze service dan?
Alles wat ervoor zorgt dat reizigers de nieuwe betaalmiddelen straks eenvoudig kunnen gebruiken. Zoals een applicatie, wat je gaat zien op het scherm als je incheckt, maar ook hoe het werkt met abonnementen of een gemiste uit-check. Dit hebben we gedaan op basis van gebruiksonderzoek met alle soorten gebruikers. Zo ook mensen met een beperking, ouderen en mensen die van treinvervoerder wisselen. Het resultaat? OVpay, een nieuwe en inclusieve manier van betalen in het ov!
OVPay case, man die incheckt
Chris
UNPLUGGED
“Het ov is echt voor iedereen. Dat je daarvoor mag ontwerpen en de stem van al deze mensen mag vertegenwoordigen is de ultieme uitdaging.”
Foto van Sanna Visser
Sanna Visser
Info
2020 - Ongoing
Meer weten? Neem contact met ons op.
Meer werk